دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی

 

عنوان : بررسی برگشت­ گفتمانی در زبون فارسی طبق مدل کاربرد شناختی هوانگ

 

دانشگاه شیراز

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی زبانشناسی همگانی

 

بررسی برگشت­ گفتمانی در زبون فارسی طبق مدل کاربرد شناختی

هوانگ

 

استاد راهنما:

دکتر علیرضا خرمایی

بهمن 92

واسه رعایت تکهایی از متن پایان نامه مثلا :

(ممکنه هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزه یا بعضی نمادها و اشکال درج نشه ولی در فایل دانلودی همه چیز منظم و کامله)

چکیده

بررسی برگشت­گفتمانی در زبون فارسی طبق مدل کاربردشناختی هوانگ

 

این تحقیق به بررسی برگشت­گفتمانی در زبون فارسی در چارچوب مدل کاربرد­شناختی هوانگ می­پردازه تا مشخص شه چی گوینده رو قادر به انتخاب صورت مناسب، واسه برگشت به موجودیتی خاص می­کنه و چی شنونده رو قادر می­سازه که از یک صورت خاص، منبع مورد نظر گوینده رو شناسایی کنه
هوانگ در این مدل سه اصل کمیت، آگاهی­مندی و روش رو مطرح می­کنه و الگوهای پخش ارجاعی رو بیان می­داره
او با ارائه این مدل، ادعا می­کنه که مدل­های قبلی مطرح شده در مورد برگشت­گفتمانی، اشکالاتی دارن و مدل کاربرد شناختی خود رو موثر می­دونه
در این تحقیق طبق جمع­آوری 794 داده ی سوم شخص در زبون فارسی مشخص شد که در622 مورد بین دو اصل کمیت و آگاهی مندی برابری برقرار شده و صورت ارجاعی مناسب با در نظر گرفتن الگوی ارجاعی انتخاب شده است و در 172 مورد با در نظر گرفتن اصل روش صورت ارجاعی مناسب انتخاب شده
پس ً مدل کاربرد شناختی، کارآمده
با این حال، این مدل دارای دو اشکال بنیادیه
اول اون­که این مدل موارد خلاف قانون رو موکول به دلایل خاص می کنه و مطلب مشخص و واضحی در مورد این دلایل عنوان نمی کنه
مشکل دوم از این قراره که واسه پیدا کردن دلایل خاص می­توان به نظریه های دیگری در همین زمینه مراجعه کرد که اتفاقاً هوانگ خود بهش ها اشاره کرده و بعضی وقتاً مشکلات اونا رو برشمردهه

کلید واژه: برگشت ­گفتمانی، مدل کاربرد­شناختی، اصل کمیت، اصل آگاهی­مندی، اصل روش

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                      صفحه

فصل اول: مقدمه

  • بیان مسئله

    2

  • اهمیت و ضرورت تحقیق

    4

  • هدف تحقیق

    5

  • سوال تحقیق

    5

  • روش تحقیق

    5

  • چارچوب تحلیلی و ساختار پایان­نامه

    6

 

فصل دوم: مروری بر تحقیقات قبلی

2-1-         مقدمه

8

2-2-         مدل مجموعه­مراتبی

8

2-2-1-  هیندز

10

2-2-2-  لانگاکر

10

2-3-         مدل ترتیب موضوعی

12

2-3-1-  تای

13

2-3-2-  کلنسی

13

2-3-3-  چن

16

2-4-         مدل شناختی

17

2-4-1-  تاملین و تاملین و پو

19

2-5-         نظریه دسترسی

20

2-5-1-  جاربو

22

2-6-         نظریه مرکزیت

23

2-7-         مدل کاربرد­شناختی

28

2-7-1-  بلک ول

30

2-7-2-  شیو و هوانگ

33

2-7-3-  تاکامی

37

2-8-         نتیجه­گیری

38

 

فصل سوم: چارچوب تحلیلی

3-1-     مقدمه

41

3-2-     مدل کاربرد­شناختی

41

 

فصل چهارم: جدا سازی و بررسی داد­ه­ها

4-1-     مقدمه

51

4-2-     داده­های موافق با اصل کمیت و آگاهی­مندی

51

4-3-     داده­های موافق با اصل روش

57

4-4-     نتیجه گیری

78

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهاد­ها

5-1-     خلاصه

80

5-2-     جواب به سوالات تحقیق

81

5-3-     پیشنهاد­هایی واسه انجام تحقیق­های آینده

83

 

فهرست منابع

منابع فارسی

85

منابع انگلیسی

85

 

فهرست جدول­ها

 

عنوان                                                                          صفحه

جدول شماره 1- داده­های موافق با اصل کمیت، آگاهی­مندی و روش

81

فصل اول

مقدمه

 

1-1-  بیان مسئله

یکی از بحث­های اساسی در زبون­شناسی بررسی گفتمانه
اگه این روزا به بررسی گفتگو نگاه کنیم با دو دیدگاه روبرو می­شیم که یکی بخش­ای عام و دیگه­ی بخش­ای از زبون­شناسیه
دیدگاه اول به عنوان شاخه­ای از زبون ­شناسی یا رشته­ای فرعی در زبون­شناسی نیس، بلکه مجموعه­ای از روش­های اکتشافیه که با اون می­توان در هر بخش­ای که زبون­شناسی یکی از آن­هاست سوالاتی رو مطرح کرد که شاید تا الان مطرح نشده است و یا به سوال های از پیش موجود، جواب­هایی داد که تا الان داده نشده است
این دیدگاه در بقیه علوم مثل سیاست، جامعه­شناسی، آموزش زبون، اقتصاد، ادبیات، ، پزشکی و … به کار می­رود (جانستون[1]، 2008)
یکی از مباحث در بررسی گفتگو به عنوان شاخه­ای از زبون­شناسی، اینه که وضعیت اطلاعاتی عناصر گزاره ای که به شکل جمله ریخته می­شه بر صورت عناصر در جمله اثر می­گذارد
در زبون­شناسی امروز ساختار اطلاعاتی از مباحث مطرح و در حال گسترشه
لمبرکت [2](1994) ساختار اطلاعاتی رو در کنار ساختار نحوی و معنا­شناسی، بخشی از دستور جمله می­دونه
اثر ساختار اطلاعاتی بر صورت جمله در بخش نحوی، واج شناختی و ساخت­واژی نمود پیدا می­کنه
در بخش نحوی اثر ساختار اطلاعاتی رو می­توان در انتخاب ساختارهای دستوری پیچیده از بین چند ساختار دستوری و یا در ترتیب قرار گرفتن سازه­های جمله کنار همدیگه مشاهده کرد
در بخش­ی واج­شناختی، ساختار اطلاعاتی بر عناصر زبر­زنجیری اثر می­گذارد و در بخش­ی ساخت­واژی، انتخاب واژه­ی خاصی از بین واژگان مربوط به یک بخش­ی معنایی، تجلی­بعضی وقتا ظهور ساخت اطلاعاتیه
در بخش­ی اثر ساخت اطلاعی بر صورت ساخت­واژی، مبحثی با عنوان برگشت­گفتمانی[3] هست
اصطلاح برگشت گفتمانی از کلمه avacpopa یونانی جدا شده است که به معنی حمل به عقب[4] است
برگشت­گفتمانی در زبون­شناسی معاصر رابطه­ی بین دو عنصر زبانیه که تفسیر یکی از این عناصر، که برگشت­گفتمانی گفته می­شه به وسیله­ی تفسیر عنصر دیگه که منبع نامیده می شه مشخص می­شه
در برگشت­گفتمانی صورت­های مختلفی واسه برگشت به یک موجودیت[5] وجود دارن و یک صورت هم واسه برگشت به موجودیت­های جورواجور استفاده می شه
مثلا، می توان به موجودیتی مثل «کتاب» با صورت­هایی چون این کتاب، اون کتاب، این، اون و

برگشت داد و هر کدوم از این صورت­ها هم می­تونه واسه برگشت به دیگه موجودیت­ها در موقعیت های جور واجور استفاده شه
پروسه برگشت، نقش مهمی در کاربرد زبون اجرا می­کنه
پس برگشت رو به عنوان یک پروسه پویای زبانی می­توان یکی از ویژگی­های مهم کاربرد در زبون به حساب آورد که همیشه مورد استفاده­ی گویندگان زبون واسه اشاره به افراد، وسایل، جای، زمان و یا دیگه موجودیت­ها قرار می­گیرد
در یک گفتگو، گوینده صورتی رو واسه برگشت به منبع استفاده می­کنه که شنونده با توجه بهش صورت، قادر به تشخیص و شناخت اون چه که گوینده بهش برگشت می­بده می­باشه و رابطه بین گوینده و شنونده شکل می­گیرد

در سال­های گذشته، برگشت­گفتمانی نه تنها تبدیل به یک مسئله­ی اساسی در نظریه­ی زبانی شده، بلکه توجه فلاسفه، روانشناسان، محققان شناختی رو به خود جلب کرده
از طرفی، بعضی از جنبه­های برگشت­گفتمانی بار­ها به وسیله چامسکی (1981، 1982، 1986، 1988، 1991) به خاطر درخشش اصول دستور جهانی ([6]UG) بررسی شده است، از طرف دیگه، برگشت گفتمانی در رفت و امد با عوامل جور واجور نحوی، معنایی و کاربردیه
برگشت­گفتمانی به روشنی شامل عواملکاربرد شناختی، معنا­ شناسی و نحویه و می­توان گفت که عواملکاربرد شناختی نقش مهمی در برگشت­گفتمانی اجرا می­کنن

        پس، سوال اینه که چی گوینده رو قادر می­سازه که صورت مناسب رو واسه برگشت به موجودیتی خاص انتخاب کنه و چی شنونده رو قادر می­سازه که از یک صورت خاص، منبع مورد نظر گوینده رو شناسایی کنه (گاندل، هدبرگ و زاخارسکی[7]، 1993)
از آن جا که برگشت­گفتمانی در زبون فارسی تا الان طبق مدل خاصی سنجیده نشده است در این تحقیق داده­های سوم شخص زبون فارسی با در نظر گرفتن مدل کاربرد شناختی هوانگ که ادعا می شه در مقایسه با دیگه مدل­ها موثر­تره مورد بررسی قرار می­گیرد
مدل کاربرد شناختی به وسیله هوانگ در گفتار زبون چینی مورد بررسی قرار گرفته و با در نظر گرفتن ویژگی های گفتار، که درآن گوینده و مخاطب حضور دارن و بازخورد بلافصل هست به توضیح این مدل پرداخته شده است
از آن جا که هوانگ مدل خود رو به گفتار محدود نکرده در این تحقیق این مدل در داده­های سوم شخص، در نوشتار زبون فارسی بررسی می­شه و میزان موافقت زبون فارسی با مدل کاربرد شناختی سنجیده می­شه

 

[تعداد صفحه :

قیمت : 14700 تومن

com/?checkout=3113″ method=”post” name=”frm_jahanpay3113″>

بی معطلی پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیره

و در جدا از اینکه فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شه

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]
com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارین می تونین مبلغ مورد نظر واسه هر فایل رو کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز رو به ایمیل ما ارسال کنین تا فایل رو از راه ایمیل دریافت کنین

***  *** ***

متن کامل در سایت sabzfile.com