دانلود پایان نامه

فرصتهای قابل توجهی را از دست داده ایم و بدتراز همه ،اینکه کالای داخل را با مارک خارجی به فروش می رسانیم که ادامه این روند نمی تواند منافع ملی را تضمین کند برای استفاده از فرصتهای حاصل از پیوستن به سازمان تجارت جهانی رعایت دو موضوع الزامی است:
اول : صیانت از بازار داخلی


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

دوم : حضور مطمئن در بازار خارجی
که پیش نیاز هر دو ، قبل از هر چیز دیگر کیفیت و قیمت کالاست . چطور ممکن است کسی در خانه خود نتواند در برابر رقیب مقاومت کند ولی بیرون از خانه موفق به این کار گردد .
هریسون و دزورث می گوید : کنترل کیفی به عنوان یک استراتژی می تواند کیفیت ، قیمت ، ارسال و فروش را بهتر کرده و به سمت توفیق اقتصادی هدایت کند .
کشور ایران در بعضی از کالاها مزیت نسبی دارد و این به دلیل وفور منابع و عوامل تولید و ارزان بودن آنها می باشد و اساس انتخاب تولیدات در کشورها بر اساس مزیت نسبی در تولیدآن کالا در آن کشور می باشد ولی ما باید این مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم یعنی سطح تکنولوژی را به حدی برسانیم که توان رقابت در بازارهای دیگر را داشته باشیم .
و از طرف دیگر سطح بالای ریسک سرمایه گذاری در کشور است اگر در کشور سطح ریسک سرمایه گذاری کم باشد یک عامل برای ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور است که یکی از این عوامل جو سیاسی حاکم بر تفکرات جهانی و تبلیغات دشمنان کشور بر علیه ایران است . و دیگر رفتار بعضی از دولتمردان داخلی و ایجاد موانع زیاد برای ورود آن سرمایه ها می باشد.با اینکه کشور ایران در موافقتنامه‌های قبلی حوزه تجارت مانند سازمان جهانی تجارت و گات، حضور تقریباً خوبی داشته است اما اکنون در خصوص سازمان تجارت جهانی این مساله تکرار نگشته و اکنون از متقاضیان الحاق به شمار می آید. اولین درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی در ۱۹ جولای ۱۹۹۶ به این سازمان ارسال شد. ایران در ۲۶ مه ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهانی پذیرفته شد. گروه کاری ایران برای پیوستن به این سازمان هنوز تشکیل نشده‌است. ایران در آبان ۱۳۸۸ متن گزارش رژیم تجاری خودرا تقدیم دبیرخانه سازمان تجارت جهانی نمود. بعد از آن، گزارش رژیم تجاری ایران در میان اعضای سازمان تجارت جهانی توزیع گردید و اعضای سازمان تجارت جهانی سئوالات خود را از ایران بیان می دارند که سری اول سئوالات که شامل ۷۰۰ سئوال می‌باشد به وزارت بازرگانی ایران د اسفند ۱۳۸۸ ارسال گشت. اما در خصوص رئیس گروه کاری الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، با آنکه توافق بر سر رئیس گروه کاری الحاق ایران صورت گرفته است، ایالات متحده آمریکا از قرار گرفتن تعیین رئیس گروه کاری الحاق در دستور جلسه شورای عمومی سازمان تجارت جهانی جلوگیری می نماید
2-3-7-پیشینه تدوین گزارش رژیم تجاری ایران
اولین ویرایش یادداشت نظامنامه تجارت خارجی (گزارش رژیم تجاری ایران) در سال ۱۳۷۸ تهیه شده که طی سنوات بعد متناسب با تغییرات در قوانین و مقررات گزارش اولیه به طور مکرر مورد بازبینی و تکمیل قرار گرفته است. دو ماه پس از پذیرش درخواست الحاق ایران توسط شورای عمومی سازمان جهانی تجارت در پنجم خردادماه سال ۱۳۸۴، آخرین ویرایش گزارش رژیم تجاری جهت بررسی و ارائه نظرات دستگاه‌ها، انجام بررسی‌ها و اعمال تغییرات و تعدیلات لازم در سال ۸۵ به دولت ارائه شد. بررسی درخواست عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت ۹ سال به طول انجامید. به نحوی که تا پنج سال تقاضای عضویت ایران در شورای عمومی سازمان مطرح نشد و پس از طرح نیز تا چهار سال اجماع در این زمینه صورت نگرفت و در نهایت پس از ۹ سال درخواست ایران در پنج خرداد ۸۴ با اجماع کشورها مواجه و پذیرفته شد و ایران به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد . تمام اینها در حالی است که میانگین زمان عضویت دیگر کشورهایی که سال ۱۹۹۵ به این سو , در سازمان عضو شده اند چیزی حدود هفت سال بوده است .
2-3-8-موضوعات جدید در سازمان جهانی تجارت
مقصود از موضوعات جدید در سازمان جهانی تجارت موضوعاتی است که در اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت در سنگاپور توافق شد درباره آن بررسی انجام شود و بدین منظور گروه کاری برای هریک تشکیل گردید. این موضوعات عبارتند از :
1- تجارت الکترونیک- تسهیل تجاری- شفافیت در خریدهای دولتی- تجارت و محیط زیست- تجارت و سرمایه‌گذاری- تجارت و سیاست رقابتی .
تجارت الکترونیک ، توزیع ، بازاریابی، فروش یا تحویل کالاها و خدمات توسط ابزارهای الکترونیکی است. تجارت محصولات از طریق اینترنت مستلزم تغییراتی در قواعد تجارت کالاها و خدمات و در زمینه مالکیت فکری در WTO است که در دست تدوین می‌باشد.
تسهیل تجاری شامل ایجاد نقطه تجاری در کشورها، بهبود اسناد مورد نیاز و رویه‌های گمرکی از جمله ترخیص کالا، استانداردها، بازرسی گمرکی ازجمله ترخیص کالا ، استانداردها ، بازرسی گمرکی از جهت بهداشت حیوانی و نباتی و کنترل کیفیت است . از آنجا که سازمان جهانی تجارت بدنبال رفع موانع غیر تعرفه‌ای در تجارت است ، موارد تسهیل تجاری را مورد توجه قرار می‌دهد.
شفافیت در خریدهای دولتی، مکمل موافقت‌نامه چند طرفه خرید دولتی است و محور آن ایجاد شفافیت در خریدهای دولتی می باشد . براین اساس ، رویه‌های مناقصه باید باز باشد و به تمامی متقاضیان فرصت دهد. پس از امضای قرارداد نیز شفافیت وجود داشته باشد، امکان چالش برای بازندگان مناقصه فراهم باشد. قوانین و رویه‌های خرید دولتی نیز در اختیار همگان باشد.
تجارت و سیاست رقابتی ، سیاستها و قوانین حاکم بر رفتار ضد رقابتی شرکتهاست. وجود اقدامات تجاری ضد رقابتی مانند: محدودیتهای افقی، عمودی، سوء استفاده از موقعیت برتر و ادغام‌ها نیاز به قوانین رقابت ملی و موافقت‌نامه چند جانبه رقابت، باعث شمول رقابت در برنامه های کاری س
ازمان جهانی تجارت گردیده است.
تجارت و محیط زیست به تدابیر زیست محیطی موثر بر تجارت می پردازد و شامل استفاده از روشهای تولید و فرآوری در مقررات زیست محیطی ، الزامات بسته بندی ، نصب برچسب زیست محیطی و مالیاتهای وضع شده برای اهداف زیست محیطی می باشد .
تجارت و سرمایه گذاری به بررسی ارتباط میان تجارت و سرمایه گذاری خارجی ( مستقیم و پرتفوی ) می پردازد .قبل از آن موافقت نامه اقدامات سرمایه گذاری مرتبط با تجارت در دور اروگوئه تصویب شده بود . گروه کاری تجارت و سرمایه گذاری ( سنگاپور ) به دنبال دستیابی به اصول چندجانبه در زمینه سرمایه گذاری خارجی در چهارچوب سازمان تجارت جهانی است .)
2-4-بخش چهارم تاثیر عضویت در سازمان تجارت جهانی:
2-4-1-آثار مثبت عضویت در سازمان جهانی
1- تجارت آزاد درآمدها را افزایش می دهد .
کم کردن موانع تجاری باعث گسترش تجارت می شود و این مساله درآمدها را چه در شکل ملی و چه در شکل شخصی افزایش می دهد .
هر چند تجارت آزاد تولید کنندگان داخل را در مواجهه با محصولات وارداتی به مبارزه می طلبد و آنها را نگران می کند اما افزایش درآمد کشور در نتیجه پیوستن به سازمان تجارت جهانی موجب می شود شرکتها و کارگران فعالتر شوند و محصولات قبلی خود را با کیفیت بهتری تولید کنند تا بتوانند با محصولات وارداتی رقابت کند یا آنها را تشویق می کند فعالیت تازه ای را در زمینه تولید محصولات جدید آغاز کنند .
2- تجارت آزاد جهانی باعث رشد اقتصادی وافزایش فرصتهای شغلی می شود . آزاد شدن تجارت در کشورها منجر به ورشکستگی صنایع ضعیف و از بین رفتن بعضی از مشاغل می شود اما در عین حال توجه به دو نکته مهم ضروری است : نخست اینکه تجارت آزاد باعث پیشرفت تکنولوژی کشور می شود و همین مساله تاثیر مهمی بر افزایش تولید و استخدام نیروی کار می گذارد .دوم اینکه پر واضح است که تجارت آزاد درآمد ملی را افزایش می دهد اما این همیشه به این معنی نیست که کارگران که در نتیجه ورود محصولات خارجی بیکار شده اند به سرعت بتوانند شغل جدیدی بدست آورند. آنچه در این میان اهمیت دارد اعمال سیاستهای مناسب از سوی دولت برای تطبیق شرایط کنونی کشور در جهت هماهنگی با سیاستهای سازمان است . بدون وجود این سیاستها بسیاری از فرصتهای شغلی از بین می رود . از این رو پیوستن به سازمان تجارت جهانی برای حل مشکل بیکاری به مراتب بهتر از حمایت دولت از صنایع داخل است اعمال موانع تجاری در جهت حل مشکل استخدامی در کوتاه مدت به ایجاد مشکل
بزرگتر در طولانی مدت منجر می شود و شرایطی را بوجود می آورد که در آن هیچ کس برنده نمی شود .
3- قواعد سازمان موجب افزایش کارایی اقتصادی دولتها و کاهش هزینه ها می شود
تجارت آزاد باعث تقسیم کار بین کشورها می شود و اجازه می دهد منابع و ذخایر به طور مناسب و موثرتری در تولید مورد استفاده قرار گیرند .
4- سازمان دولتها را در برابر اخلال گران اقتصادی حمایت می کند .

با استفاده از سیستم سازمان ، دولتها در موقعیت بهتری قرار می گیرند و می توانند با فشار اخلال گران اقتصادی مقابله کند.در طول مذاکرات تجاری سازمان تجارت جهانی اگر اخلال گران اقتصادی بخواهند دولت خود را تحت فشار قرار دهند تا از حمایت خود از صنایع داخلی دست بر ندارند دولت مذکور می تواند با طرح این ادعا خواهان موافقتنامه ای همه جانبه شود که برای همه بخشهای اقتصادی آن کشور مفید باشد . به این ترتیب اخلال گران اقتصادی خلع سلاح و چشم انداز تجارت روشن تر میشود.
5-سازمان تجارت جهانی به کاهش فساد اقتصادی کمک می کند .
، هنگامی که موافقتنامه ای در زمینه آزاد سازی یک بخش از تجارت به توافق همگان می رسد دیگر کشوری نمی تواند برخلاف آن عمل کند . این برای شرکت های تجاری به معنی اعتماد بیشتر به شرایط بازار و برای دولتها به معنی انضباط دقیق است .
ایمنی تولیدات و نبود تبعیض باعث کاهش فرصتهای لازم در جهت کلاهبرداری و فساد اقتصادی می شود . به محض پیوستن هر کشور به سازمان تجارت جهانی آن کشور متعهد می شود که بر خلاف قوانین سازمان قدمی بر ندارد زیرا می داند تضاد با مقررات سازمان عواقب خوشی برایش ندارد .
6-بهبود شرایط سرمایه گذاری در کشور
با پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دلیل پایین آمدن ریسک سرمایه گذاری راه برای ورود سرمایه های خارجی به کشور باز می شود و همچنین با ورود سرمایه راه برای ورود تکنولوژی مدرن با توجه به منابع موجود تولید در کشور باز شده و باعث پیشرفت کشور می شود .
7- پیشرفت در عرضه خدمات آموزشی و بهداشتی
کشورهای درحال توسعه با پیوستن به سازمان تجارت جهانی به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در زمینه آموزش ابتدائی و کاهش مرگ و میر نوزاد دست یافته اند .
8- عقیم ماندن توطئه های دشمنان برای ایجاد اجماع جهانی بر ضد کشور
کشورهای استکباری و در راس آنها امریکا در طول سالهای گذشته سعی داشته که یک تفکر جمعی در جهان بر ضد جمهوری اسلامی بوجود آورد و تا حدودی بعضی از کشورها رابا خود همراه کرده و جمهوری اسلامی را تحریم اقتصادی نموده اند ولی اگر کشور ما عضو سازمان تجارت جهانی شود دشمنان دیگر نمی توانند به اهداف خود در این خصوص دست یابند .
9- کاهش تصدی گری دولت بر اقتصاد

با پیوستن به سازمان تجارت جهانی نقش دولتها به عنوان یگانه عامل تصمیم گیرنده در مسائل اقتصادی حذف می گردد و دولتها تنها می توانند در مسائل نظارتی و حاکمیتی ایفای نقش نمایند.
2-4-2-تمهیدات انجام شده جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی:
در بررسی بخشی از لایحه برنامه پنجم دولت که دولت را مکلف می کرد ضمن ایجاد همسویی قوانین و مقررات بخش تجاری کشور با قوانین و مقررات اتحادیه های منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی، نسبت به آماده سازی و توانمندسازی ارکان اقتصادی کشور برای عضویت در سازمان توسعه تجارت جهانی تا پایان سال دوم برنامه اقدام قانونی نماید، گفت شد: به استناد اصل 3 قانون اساسی این بند لایحه مغایر با قانون است.وی ادامه داد: بر اساس اصل 3 قانون اساسی باید جلوی نفوذ اجانب به کشور را بگیریم و استعمار را ترک کنیم. این در حالیست که موظف کردن دولت به عضویت در سازمان تا پایان سال دوم برنامه مغایر با این اصل قانونی است.سکس از نمایندگان در مجلس وقت گفته است: هیچ کس مخالف پیوستن به این سازمان نیست و نمی گوید در این خصوص زمینه سازی نشود اما با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری باید به تدریج به سازمان توسعه تجارت جهانی بپیوندیم.این نماینده تاکید کرده بود: اظهار عجز کردن و اینکه تو را به خدا به ما عضویت دهید، دون شان ملت ایران است لذا اگر قرار است به سازمان توسعه تجارت جهانی بپیوندیم این روند باید به صورت تدریجی انجام شود.محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت این اخطار را وارد ندانست.در ادامه سکس دیگر ز نمایندگان، نیز با استناد به اصل 85 قانون اساسی مبنی بر اینکه هرگونه قراردادی که منجر به سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصاد، فرهنگ و ارزش شود ممنوع است، گفت: ما نباید به دنبال ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی باشیم بلکه باید به دنبال این باشیم که راهکارهای اقتصادی و مدل اقتصادی خود را به جهان ارائه بدهیم.وی افزود: نباید به گونه ای عمل کنیم که در سازمان تجارت جهانی و جهانی شدن حذف شویم. لذا باید در قانونگذاری به گونه ای عمل کنیم که دولت مکلف به پیوستن به سازمان تجارت جهانی در کوتاه مدت نباشد.ابطحی اظهار داشت: ما نمی توانیم چک سفید امضا به دولت بدهیم و او را موظف کنیم که تا پایان برنامه دوم، به عضویت سازمان تجارت جهانی درآییم.وی همچنین با تاکید به بیانات رهبری گفت: ایشان نیز تاکیدی در عضویت سریع در سازمان تجارت جهانی نداشتند و بر اساس سخنان ایشان مسیر پیوستن به تجارت جهانی باید به آرامی انجام گیرد. فرد این اخطار را نیز وارد ندانست .در رای گیری نهایی در مجلس دولت موظف شد ضمن ایجاد همسویی قوانین و مقررات بخش تجاری کشور با قوانین و مقررات اتحادیه های بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی نسبت به آماده سازی و توانمندسازی ارکان اقتصادی کشور برای عضویت در سازمان توسعه تجارت جهانی اقدام قانونی نماید.با این حال بر اساس تصمیم نمایندگان سرعت بخشی به عضویت در سازمان توسعه تجارت جهانی تا پایان سال دوم برنامه حذف شد و دولت با یک روال آرام نسبت به عضویت در این سازمان تکالیفی دارد.یک کارشناس مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصادی در خصوص نتایج پیوستن به تجارت جهانی در بخش کشاورزی معتقد است:نتیجه پیوستن ایران به تجارت جهانی حداقل در بخش کشاورزی، به دلیل مؤظف بودن به کاهش تعرفه ها باعث می شد محصولات این بخش در قالب با دیگر کشورها با کاهش هزینه ها و استانداردهای قابل قبول در عرصه بین المللی حضوررده بندی همچنین تعرفه کالاهای حساسی مانند گندم ، ذرت ، دانه های روغنی و دیگر کالاهایی که با هدف خودکفایی تولید می شوند ، بازنگری میشوند و سیستم تعرفه ای آنها برای حمایت از تولید داخلی تعیین شود. شاید هم به اعتقاد مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت یکی از دلایل اصلی تمایل به عضویت در سازمان تجارت جهانی فرصتهایی است که بر سر راه صادرات کالا و خدمات قرار دارد . وی می افزاید:بسیاری از مشکلات صادرات ، ریشه داخلی دارد و در حال حاضر در زمینه صادرات به آن سوی مرزها مشکل کمتری داریم و زمانی که بتدریج ظرفیت داخلی خود را افزایش دهیم و وقتی شرکتهای ما آمادگی حضور در صحنه بین المللی را داشته باشند ، در آن صورت عضویت در سازمان تجارت جهانییک فرصت است.برای استفاده از این فرصتها باید یرنامه ریزی و سرمایه گذاری شود، ضمن این که انتقال فناوری و دانش در بخش رقابت پذیری به ایجاد فرصت برابر بنگاه ها و شرکتهای صادراتی در مقابل دیگر شرکتها می انجامد و در بلند مدت ، الحاق به سازمان تجارت جهانی در بهبود وضعیت تجاری کشور مؤثر خواهد

متن کامل پایان نامه ها در سایت sabzfile.com

دیدگاهتان را بنویسید