آموزش های علمی ـ کاربردی، آموزش های مهارت محور ، آموزش های شغلی، اشتغال
با نشانه های خاموش «سندروم نشت روده» آشنا شوید

با نشانه های خاموش «سندروم نشت روده» آشنا شوید

یکی از مشکلات گوارشی که دلیل ایجاد دشواریایی در کل بدن می کنه، «سندروم نشت روده» نامیده می شه.
این سندروم با نشونه هایی همراه س که در ادامه به طور خلاصه به بررسی این سندروم، نشونه ها و درمانای اون می پردازیم.

«سندروم نشت روده» چیه؟

دکتر «دیوید الدلبرگ» که مسئول یکی از وب سایتای پزشکیه میگه، روده به طور طبیعی دارای منافذیه. به دلیل وجود همین منافذ بدن تون از راه مخاط روده مواد غذایی رو جذب می کنه اما با آسیب این مخاطا راه گوارشی تغییر و به جریان خون راه پیدا می کنه.

درست مثل اینه که مخاط روده پوسته پوسته شده باشه.

نتیجه این روند می تونه به صورت تورم، نفخ، تغییراتی در مدفوع و خستگی ظاهر شه.
این دکتر متخصص بر اون باوره که راهکارهای مطمئنی واسه پیشگیری از این مریضی وجود نداره و تشخیص اونم خیلی سخت است.

دچار حساسیتای غذایی هستین

نشت روده می تونه تورمایی رو به وجود آورد. یکی از دلایلی که روده می تونه دچار تورم شه، حساسیتای غذاییه. دکتر الدلبرگ خاطر نشون می کنه، آزمایشای محدودی واسه تشخیص نشت روده هست.
اما یکی از بهترین روشای تشخیص این مریضی، حذف بعضی از مواد غذاییه که ایجاد دشواریایی می کنن.

از این میان ۶ گروه مواد غذایی وجود دارن که ایشون از بیماران خود می خواد به مدت دو تا سه هفته از مصرف اونا دوری کنن. این شش گروه عبارت از: لبنیات، تخم مرغ، ذرت، گلوتن، مرکبات و سویا هستن.

توانایی تحمل گلوتن رو ندارین

بله درسته گلوتن در فهرست قبلی هم وجود داشت. دکتر الدلبرگ، یکی از اصلی ترین تحریک کننده های روده رو گلوتن می دونه و میشه اونو به شکل یه مورد جداگونه بررسی کرد.
اگه بعد از مصرف نون، پاستا، سریال و یا بقیه مواد غذایی شامل گلوتن، احساس پریشونی، نفخ، خستگی و سستی می کنین، ممکنه بدن تون در هضم این نوع از پروتئین دچار مشکل باشه. این مشکل بعضی وقتا می تونه از نشونه های «سندورم نشت روده» باشه.

دچار درد مفاصل هستین

دکتر ادلبرگ از شکایت بیمارنش از درد زانو میگه. ایشون به درد در کل بدن هم اشاره میکنه که معمولا دلیل می شه پزشکان، آزمایشایی مربوط به «آرتریت روماتوئید» رو واسه بیماران خود بنویسن که بیشتر نتیجه منفی رو داره.
این دردهای می تونن نشونه ای واسه دچار شدن به «سندروم نشت روده» باشه.

سیستم گوارشی ضعیفی دارین

وقتی که غذا می خورید، نفخ می کنین و بعد از خوردن بعضی از مواد غذایی بدون این دست اون دست کردن به دستشویی می رید. تغییراتی در مدفوع و یبوست هم می تونن از نشونه های این مریضی باشن. هم اینکه ممکنه از سوء هاضمه طولانی یا حالت تعوع هم رنج ببرین. دکتر ادلبرگ میگه، این نشونه ها ممکنه طی سالای متمادی بیانید و برن. طوری که بیماران عادت می کنن که با اون کنار بیان.

این مقاله را هم بخوانید :   با ویژگی های متولدین تابستان از دیدگاه علم آشنا شوید

جوش یا جوش روی صورت تون دیده می شه

براساس تحقیق هاس انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۱ میلادی، که یافته های اون در نشریه «روده پاتوژنیک» به چاپ رسید در بعضی از بیماران گرفتار به «سندروم نشت روده» آکنه های روی پوست شون ظاهر می شه.
مریضایی که درگیر جوشای روی صورت هستن که منتهی به تورم هم می شن، می تونن نشونه های «سندروم نشت روده» رو داشته باشن. «اگزما» و «پسوریازیس» هم می تونن به دلیل دچار شدن به سندروم نام برده شده به وجود اومده باشن.

قند خون بالایی دارین

مطالعه انجام شده گذشته در کشور سوئد، نشون داده که «سندروم نشت روده» می تونه به تورم کل بدن برسه و وضعیت تحمل انسولین رو هم سخت گردونه. همین امر هم دلیل افزایش قند خون تون می شه که سلامت کل بدن تون رو به خطر میندازه.

افزایش قند خون بیشتر با افزایش فشار خون و تری گلیسیرید همراه س که می تونه خطر دچار شدن به سندروم متابولیک رو هم زیاد کنه.
این وضعیت می تونه باعث پیشرفت بیماریای قلبی، سکته و دیابت شه.

متوجه مشکل اصلی تون نمی شین

شاید به پزشکان زیادی مراجعه کردین و درمانای جورواجور تاثیری در بهتر شدن وضعیت تون نداره و هنوزم با درد، دست و پنجه می کنین. در خیلی از مواقع و در این مراجعات، آزمایشای زیادی انجام می دید که نتیجه همه اونا نرماله.

دکتر ادلبرگ میگه در زمانایی که مریضایی با اینجور نشونه هایی به من مراجعه می کنن بیشتر وضعیت نشت روده اونا رو مورد بررسی قرار میدم.

«نشت روده» قابل درمانه؟

مسلمه که این مریضی قابل درمانه. به گفته دکتر ادلبرگ، قدم اول حذف عامل دخالت کننده س. بعد به بیماران خود مکملای گلوتامین تجویز می کنه.
ایشون در این مورد اینجور توضیح میده: “گلوتامین، به عنوان سوخت واسه مخاط روده به کار میره و به ساخت دوباره سلولا کمک می کنه.
سلولای روده، از سریع ترین سلولای بدن هستن که بهبود پبدا می کنن.”

نکته مهم چگونگی برطرف ساختن نیازای بی همتا بدنه. از بقیه محرکا واسه این مریضی، مصرف قرصایی چون «ایبوپروفن»، «آسپرین» و مصرف بیشتر از اندازه الکل هستن که می تونن باعث شن که زمان طولانی رو درگیر نابود کردن آثار اونا از بدن باشین.

زمانایی که احساس خستگی می کنین رو یادتون باشه و تلاش کنین که عامل اصلی اونو دریابید. با شروع روند درمان و رعایتایی که در این مورد انجام می دید، روز به روز بهتر میشین.