آموزش های علمی ـ کاربردی، آموزش های مهارت محور ، آموزش های شغلی، اشتغال
با ویژگی های متولدین تابستان از دیدگاه علم آشنا شوید

با ویژگی های متولدین تابستان از دیدگاه علم آشنا شوید

اشتباه نکنین صحبت از طالع بینی نیس، بلکه تحقیقات علمی هستن که نشون میدن فصل یا ماهی که در اون متولد میشیم  روی ویژگیای شخصیتی و وضعیت سلامتی ما اثر میذاره.
عواملی مانند مواد غذایی مصرفی مادرتون وقتی که شما رو باردار بوده (مثلا، هندوانه در تابستون یا انار در پاییز) و محیط زندگی اون درزمان این مدت، می تونه اثر داشته باشه. با این وجود، ویژگیای مشترکی هم در میان متولدین یه فصل هست که محققان هنوز نتونسته ان توضیحی واسه اونا پیدا کنن. اما می خوایم ببینیم علم چه نظری درباره متولدین تابستون داره.

۱- شاید بزرگ هیکل و قد بلند هستین

درمورد نقش ژنتیک در ویژگیای ظاهری ما تردیدی وجود نداره اما تحقیقی نشون داده نوزادانی که در ماه های تابستون متولد می شن احتمال اینکه وزن اونا در زمان تولد بیشتر از نوزادان بقیه فصول سال باشه بالاتره. شاید تصور کنین این ویژگی کار به دنیا آوردن بچه رو سخت می کنه اما در هر صورت بهتر از اون هستش که بچه لاغر و ضعیف به دنیا بیاد. هم اینکه تحقیق گفته شده میگه احتمال بلند قد بودن متولدین تابستون بیشتره. هنوز به طور دقیق مشخص نیس که این مسأله ناشی نور آفتاب زیادیه که در تابستون هست یا خیر، اما تحقیقات نشون داده که نوزادان متولد ماه های ژوئن و ژوئیه (اواسط خرداد تا اواسط مرداد) بیشترین متوسط قد رو دارن.

۲- ساعت بدن تون دقیق تر کار می کنه

شاید شما از اون دسته آدمایی هستین که هر روز بدون کوک کردن ساعت، در زمان مشخصی بیدار می شن.
این همون چیزیه که به اون ساعت بدن یا ساعت بیولوژیکی می گن. پژوهشی نشون میده شاید ساعت بدن متولدین تابستون در مقایسه با بقیه بهتر کار می کنه.
با آزمایش روی موشا بررسی شد نوری که موشا در تابستون یا زمستون با اون رشد پیدا کردن چقدر بر کارکرد بهتر ساعت بدن اونا اثر داره.
یافته های این تحقیق نشون میده موشایی که در نور تابستون متولد شدن و پرورش پیدا کردن ساعت بدن اونا بهتر کار می کرد و در مقایسه با موشای متولد زمستون از الگوهای رفتاری منظم تری بهره مند بدند. در کل، فصلی که در اون متولد میشیم روی مغز ما اثر گذاره.

۳- احتمال بروز افسردگی فصلی در شما کمتره

محیط زمستونی نه فقط روی ساعت بدن تون اثر میذاره بلکه شما رو در برابر مشکلات عصبی و روانی آسیب پذیرتر می کنه.
مشکل عاطفی فصلی یا همون افسردگی فصلی یه جور اختلاله که بر اثر تغییرات آب و هوایی و کم شدن نور روز، منتهی به افسردگی (و حتی بعضی وقتا افسردگی شدید) می شه.
تحقیقات نشون میده احتمال بروز افسردگی فصلی در متولدین تابستون کمتر از متولدین زمستانه. تئوری مطرح شده در این مورد میگه که نوع و اندازه نور خورشید در تابستون به گونه ایه که باعث می شه متولدین این فصل تغییرات محیط شون رو بهتر از متولدین زمستون مدیریت کنن.

این مقاله را هم بخوانید :   ایرانگردی با روزیاتو؛ با جاذبه های گردشگری کشور چهار فصل آشنا شوید

۴- بیشتر از بقیه دچار نوسانات خلقی میشین

با اینکه هنوز توضیح دقیقی درباره این مسأله ارائه نشده اما تحقیقی نشون میده احتمال بروز نوسانات خلقی در متولدین تابستون بیشتر از سایرینه. طبق این تحقیق، فصلی که در اون متولد میشیم روی ساختار عصبی بدن از جمله سطح دوپامین و سروتونین اثر میذاره.
این دو ماده شیمیایی در مغز به تعیین اندازه شادی و غم کمک می کنن. این تحقیق نشون میده شاید بروز نوسانات خلقی در متولدین تابستون بیشتره ، یعنی تولد در تابستون با ویژگی ای همراه س که روی سطح دوپامین و سروتونین در مغز اثر میذاره.
البته این مسأله به معنی اون نیس که احتمال دچار شدن به مشکلات روانی مثل دوقطبی یا اسکیزوفرنی در متولدین تابستون بیشتره اما ممکنه این افراد صبحا کمی بداخلاق باشن.

۵- مثبت اندیش هستین

تحقیق اشاره شده یافته دیگری هم داشت: متولدین تابستون در کل مثبت اندیش تر از بقیه هستن و بعضی وقتا این مثبت اندیشی شکل افراطی داره.
این مسأله هم وجه مثبت داره و هم وجه منفی. مثبت اندیشی احساس شادی بیشتری به ما می بخشه اما زیاده روی در اون ممکنه باعث غفلت از خطرات و مشکلات راه پیش رو یا کوچیک شمردن اونا شه.

۶- احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی و دیابت در شما بیشتره

خطر دچار شدن به بیماریای مهمی مثل دیابت و مریضی قلبی در متولدین تابستون بیشتره. اما این فصل تابستون نیس که باعث می شه از سلامت کامل بهره مند نباشین. واقعا این مسأله مربوط به دریافت مواد مغذی مناسبیه که در سلامتی موثر هستن. اگه نوزادی در مراحل اولیه رشد خود به مواد مغذی مناسب و غذاهای سالم دسترسی داشته باشه (در وقتی از سال که اصطلاحا به اون فصل برداشت می گن)، احتمال بیشتری هست که تبدیل به فرد سالمی شه.
نوزادانی که در ماه های کم محصول سال به دنیا میان، احتمال اینکه در آینده به مریضی قلبی و دیابت دچار شن بیشتره.

۷- احتمال اینکه تبدیل به شخص مشهوری شید کمتره

طی تحقیق دانشگاه کنتیکت امریکا روی ۳۰۰ چهره مشهور در بخشای جور واجور از جمله سیاست، سینما، موسیقی، ورزش و چیزای دیگه ای به جز اینا مشاهده شد چهره های مشهور بیشتر متولد ماه های ژانویه و فوریه (اواسط دی تا اواسط اسفند) هستن، نه ماه های تابستون.