آموزش های علمی ـ کاربردی، آموزش های مهارت محور ، آموزش های شغلی، اشتغال
۱۰۰ رشته پر مخاطب در دانشگاه های اسپانیا

۱۰۰ رشته پر مخاطب در دانشگاه های اسپانیا

ایرانیان علاقمند به تحصیل در قاره سبز، چند سالیه که به واسطه گران شدن هزینه تحصیل و زندگی در مناطق شمالی اروپا، به تحصیل در مناطق جنوبی این قاره علاقمند شدن و موج درخواست واسه تحصیل در اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و لهستان زیاد شده.
گزارش امروز سرویس دانشگاه گردی ما نگاهی داره به فرصتای تحصیلی در کشور اسپانیا با معرفی بیشتر از ۱۰۰ رشته پر مخاطب در این کشور. با ما همراه باشین.

همونجوریکه قبلا هم در سرویس دانشگاه گردی ما گفتیم، از سال ۲۰۱۱ میلادی، سوئد، یکی از پاتوقای اصلی دانشجویان ایرونی در سرزمینای سرد شمالی،  سیستم شهریه رایگان (tuition free) رو واسه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (EU) لغو کرد.
حالا واسه تحصیل در رشته هایی که قبل از سال ۲۰۱۱ میلادی، با استقبال دانشجویان ایرونی مواجه بودن و تحصیل در اونا کلا رایگان بود، باید واسه یه مقطع کارشناسی ارشد، بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومن پرداخت کرد.
به خاطر همین، موج خواهندگان تحصیل در شمال اروپا به سمت فنلاند رفت.

جایی که از سیستم آموزشی و دانشگاه های قوی در بخشای جور واجور برخورداره و همسایه شرقی سوئد حساب می شه.
اما خبر بد دیگه اینه که فنلاند هم می خواد از پاییز سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی از اواسط مرداد ۱۳۹۶، سیستم تحصیل بدون شهریه رو واسه رشته های انگلیسی زبون لغو کنه و کلیه دانشجویان خارجی درخواست کننده تحصیل در این کشور، باید شهریه پرداخت کنن.

پس، اگه عاشق تحصیل رایگان در فنلاند هستین، فقط تا اواسط دی ماه سال جاری وقت دارین تا مدارک لازم پذیرش رو از سایت دانشگاه های این کشور (STUDYINFINLAND.FI) دریافت و بفرستین. البته هم اونقدر تحصیل به زبون سوئدی و فنلاندی در این کشور واسه همه مقاطع تحصیلی مجانیه.

پس، پاتوقای خوب تحصیلی ایرانیان در شمال اروپا، حالا دیگه رایگان نیس و باید به فکر راه های جانشین واسه تحصیل با کیفیت با هزینه زندگی و تحصیل پایین و مقرون به صرفه بود. واسه برخیا، هم اونقدر نروژ جذابه. اما همونجوریکه قبلا هم گفتیم، نروژ هزینه تحصیل نداره، اما اگه بورس نتونین دریافت کنین، هزینه های زندگی سرسام آوره. به خصوص در اسلو و شهرای بزرگ این کشور.

(اسپانیا واسه تحصیل در رشته های هنر، معماری و موسیقی،  با استقبال جهانی دانشجویان همراه س)

در آخر، یکی از جاهایی که بشه با هزینه کم تحصیل به زبون انگلیسی رو تجربه کرد و شهریه زیادی هم پرداخت نکرد، کشورای جنوب اروپا هم چون پرتغال و اسپانیا هستش.
این دو کشور جنوبی اروپا، مقصدای گردشگری قاره سبز هستن،‌ اما دارای دانشگاه هایی با کیفیت و قدیمی بوده که مقصد تحصیلی درجه دوم این قاره رو به خود اختصاص میدن.

اسپانیا و پرتغال هر چند کشورای خیلی موثری در قرن بیستم نبودن، اما در قرون قبل، به واسطه قدرت دریانوردی اونا، بخشایی از جهان به تصرف نیروی دریایی اسپانیا و پرتغال در اومد و بخاطر این، حالا تماشاگر هستیم که در  جزیره هرمز، قلعه پرتغالیا هست و نصف آمریکای جنوبی، به زبون پرتغالی و اسپانیایی هم صحبت می کنن. بخاطر این، زبون پرتغالی و اسپانیایی رو میشه از جمله زبانای پر کاربرد در دنیای امروز نام برد.

پس اگه این دو کشور به خصوص اسپانیا رو واسه تحصیل انتخاب کردین، فرصت عالی واسه یادگیری زبون اسپانیولی واسه شما جفت و جور می شه که هم در اروپا، هم در آمریکای شمالی و به خصوص در امریکای جنوبی، فرصتای کار، زندگی و تحصیل مختلفی براتون جفت و جور می شه.

اسپانیا، کشور رقص، گاوبازی و گیتار و معماریست. واسه تحصیل در این کشور، اول با مدارک تحصیلی  اسپانیاییا آشنا میشیم و بعد گشتی می زنیم در چند دانشگاه این کشور.

آشنایی با مدارک تحصیلی در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا به واسطه ارزون بودن هزینه های زندگی و شباهتای فرهنگی و سبک زندگی اسپانیاییا با شرقیا، یکی از جذاب ترین تجربه های تحصیلی و زندگی دانشجویان ایرونی در قاره اروپا رو تشکیل میده. دانشجویان ایرونی زیادی در این کشور در مقاطع جور واجور تحصیلی مشغول به تحصیل هستن و حتی بعضی که در کشورای دیگه اروپایی تحصیل می کنن، کشور اسپانیا رو واسه دوران exchange student  خود،‌انتخاب می کنن.

دوران exchange student به زمونه ای می گن که یه دانشجو در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، می تونه ۱ ترم تحصیلی رو طبق مقررات آموزشی اروپا، در دانشگاه های طرف قرارداد با دانشگاه خود گذرونده و واحدای پاس شده در گروه سنوات تحصیلی ایشون منظور می شه.

مثلا اگه شما در اسپانیا درس بخونین، می تونین ۶ ماه، در یکی از صدا دانشگاه اروپا و حتی آسیا که طرف قرارداد با دانشگاه های اسپانیا میشه، تحصیل کنین. دانشجویان تبادلی و دانشجویان بورسیه اراسموس، فرصتای تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های اروپا هستن که درباره اون در گفتارایی دیگه، به طور مفصل صحبت می کنیم.

پس تحصیل به اسپانیا، فقط به شرط تحصیل در یکی از دانشگاه های قلمرو این کشور نیس و فرصتای جور واجور تحصیلی، کارآموزی و بورسیه رو واسه شما جفت و جور می کنه.
نزدیکی این کشور به پرتغال هم دلیل می شه تا شما خیلی راحت بتونین طبق قوانین معاهده رواید شنگن، به اون جا سفر کرده و از فرصتای تحقیقاتی و گردشگری استفاده کنین.

(با دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا، امکان تردد آسون در ۲۵ کشور اروپا و ۹۰ روز اقامت در اونا رو دارین)

در اسپانیا، پس از گذروندن یه دوره ۲ یا ۳ ساله در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور، مدارکی هم چون: مدرک Estudios de Primer Ciclo Arquitecto Tecnico, Diplomatura, Ingenierias Tecnicas اعطا می شه.
از جمله مدارک معروف تحصیلی در این کشور میشه به مدرک : De Segundo Ciclo Estudios Ingeniero o Arquitecto Superior Licenciado licenciaturas اشاره کرد که پس از طی دوره ۲ ساله به علم آموخته اعطا می شه و شرط دریافت اون، در اختیار داشتن مدرکی به نام  Primer Ciclo اعلام شده.در واقع دانشجویان با گذروندن‌ این‌ دوره، موفق‌ به‌ دریافت‌ مدرک Arquitecto , Licenciado یاIngeniero می گردن.

علاوه بر این مدارک، مدرک دیگری هم هست که برابر دکترا میشه.  مدرک (Estudios de Doctorado (Tercer Ciclo دانشجو با گذروندن‌ یه دوره‌ ۵ ساله‌ شامل‌ دوره‌ دو ساله‌ متشکل‌ از دروس‌ تخصصی و به‌ پایان‌ رسوندن‌ پایان نامه پژوهشی جامعی تو یه موضوع‌ خاص‌ (به‌ مدت‌ ۳ سال) و دفاع‌ از اون، مدرک Tercer Ciclo و عنوان‌ دکترا می‌گیرد.

به گفته اداره کل علم آموختگان وزارت علوم و اعلام دفترچه ارزشیابی تحصیلی دانشگاه های بیرون مرز کشور این وزارت خونه:

مدارک Estudios de Segundo Ciclo, Licenciaturas با دست کم‌ ۵ سال‌ تحصیل‌ تموم‌وقت‌ فرستاده شده‌ از تمامی‌ دانشگاه‌ها و مجتمع‌های آموزش‌ عالی و مجتمع‌های عالی هنری دولتی مورد تایید وزارت‌ آموزش‌ عالی کشور اسپانیا در صورت‌ نبود‌ ارائه‌ رساله، “کارشناسی” ارزشیابی می‌شه.

مدارک موضوع بند ۳ (دوره های ۵ ساله) در صورت گذروندن پایان نامه ، (کارشناسی ارشد) ارزشیابی می شه.
تنها دوره کارشناسی ارشد یک ساله در کشور اسپانیا تایید نمیشه و گذروندن ۱۲۰ واحد اروپایی و دفاع از پایان نامه جهت ارزشیابی مقطع به ماخذ کارشناسی ارشد اجباری میشه.

‌مدارک Tercer Ciclo فرستاده شده‌ از کلیه‌ دانشگاه‌ها و مجتمع‌ های آموزش‌ عالی و هنری دولتی مورد تایید وزارت‌ آموزش‌ عالی کشور اسپانیا، به‌ شرط‌ داشتن‌ مدرک کارشناسی ارشد معتبر یا مدارک کارشناسی ارشد دوره‌ دوم‌ (Segundo Ciclo) کشور اسپانیا ، “دکترا” ارزشیابی می شه.

هزینه های زندگی در اسپانیا

زندگی دانشجویی، همیشه کم خرج ترین وضعیت ممکن رو باید داشته باشه و واسه یه دانشجو، صرفه جویی در هزینه ها در دوران دانشجویی که پول و پله و سرمایه خیلی محدوده یه هنر میشه. واسه کاهش هزینه های زندگی در دوران دانشجویی درخارج از کشور، گفتار مفصلی در آینده از دید دانشجویان و داانش اموختگان ایراانی ارائه خواهیم گرد، اما به طور اخص درباره زندگی در اسپانیا، موارد زیر مهمه:

۱- به دلیل گران بودن هزینه های حمل و نقل عمومی و به جهت صرفه جویی در هزینه ها،‌محل زندگی خود رو در کمپای دانشجویی دست کم واسه ترم اول یا سال اول انتخاب کنین تا نزدیک دانشگاه بوده و مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نشید.

۲- اسپانیا یکی از مناطق گرم سیر قاره اروپا هستش.

به خاطر همین اگه خیلی با آفتاب میونه خوبی ندارین، تلاش کنین محل اقامت خود با دانشگاه نزدیک باشه.

۳- در اسپانیا هم دانشگاه دولتی هست هم خصوصی. دانشگاه های دولتی با احتمال خیلی کم بورسیه میدن.
اما هزینه های اون کم تر از دانشگاه های شمال اروپا میشه. در دانشگاه های دولتی هزینه های تحصیلی هرساله بین ۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار متغیره.

۴- واسه زندگی دانشجویی متوسط در روزگار الان در شهرای جور واجور اسپانیا، دست کم ۵۰۰ یورو نیاز دارین. کم تر از اون تقریبا ممکن نیس.
اجاره اتاق دانشجویی در شهرای کوچیک و بزرگ فرق داره و بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو میشه. اجاره آپارتمون جداگونه هم بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو میشه. البته سویتای ۱۰۰۰ یورویی هم پیدا می شه که خیلی با استقبال دانشجوی خارجی همراه نیس.

این مقاله را هم بخوانید :   چرا متمول ترین مردم جهان، همه ثروت شان را برای فرزندانشان باقی نمی گذارند؟

(سایت پیدا کردن محل اقامت در بارسلونا و مناطق دور و بر)

۵- مواد اولیه واسه پخت و پز در اسپانیا ارزانه چون وضعیت کشاورزی خوبی داره.
البته قیمت غذا در این کشور به نسبت دیگه مناطق اروپا گران نیس اما پیشنهاد می شه که واسه صرفه جویی در هزینه ها، بخش آشپزی سایتای یوتیوب رو خوب بررسی کرده و سبک سنتی غذای ایرونی رو خودتون در اسپانیا تجربه کنین.

۶- در شهرایی مانند بارسلونا، مادرید و حتی جنوب اسپانیا مانند مالاگا، چون شهرای توریستی هستن، پیدا کردن محل زندگی آروم و کم هزینه کمی سخته. اما به محض گرفتن پذیرش، از سایتای رسمی پیدا کردن محل اقامت دانشجویی و مشاوره با accommodation officer دانشگاه خود، محلای مقرون به صرفه رو رزرو کنین.

چند دانشگاه مهم اسپانیا

به هر حال،‌ بد نیس که با تعدادی از دانشگاه های مهم این کشور آشنا شیم. البته در این گفتار، نگاه کلی به اونا داریم و در روزای آینده، سرویس دانشگاه گردی ما به معرفی تخصصی و عملی دانشگاه های پر مخاطب اسپانیا و به طور کل جنوب قاره سبز اقدام می کنه.
واسه علاقمندان تحصیل در اسپانیا، دانشگاه بارسلونا، همیشه یکی از مقصدای مهمن.

دانشگاه بارسلونا

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه بارسلونا اسپانیا)

دانشگاه بارسلونا در شهر بارسلونا قرار داره.
جایی که یکی از نوستالژیک ترین شهرای اروپا بوده و مقصد فوتبال و گردشگری قاره سبز هستش.
معماری باحال و جذاب گوتیگ این شهر تاریخی که هم کوهستانی و هم ساحلیه، فرصتای خوبی رو واسه گردشگران و دانشجویان بین المللی قرار میده تا در شهری قشنگتر، مشغول به تحصیل شن.

این شهر، دومین شهر بزرگ اسپانیا بوده و دانشگاه اون، از معروف ترین پاتوقای تحصیلی در جنوب اروپا هستش.
در دانشگاه بارسلونا میشه در بیشتر از ۱۰۰ رشته در مقاطع جور واجور تحصیل کرد.
این دانشگاه در سال ۱۴۵۰ میلادی تاسیس شد و از قدیمی  ترین دانشگاه ای دنیا حساب می شه.

سایت دانشگاه در نشانی http://www.ub.edu قرار داره.
فرصتای تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این دانشگاه مخاطبان زیادی داره و از معماری تا مهندسی و کشاورزی و علوم اجتماعی رو در بر میگیره و بیشتر از ۱۴۰ رشته رو شامل می شه.
یکی از رشته های پر طرفدار این دانشگاه رشته هوش مصنوعیه.

فرصتای بورسیه این دانشگاه رو در این لینک جست و جو کنین.

دانشگاه پلی فوت وفن کاتالونیا

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه پلی فوت وفن کاتالونیا اسپانیا)

دانشگاه پلی فوت وفن کاتالونیا یکی دیگه از مقصدای تحصیلی دانشجویان خارجی در اسپانیا هستش.
محیطی فعال، پر انرژی و قشنگتر که به واسطه فرصتای تحقیقاتی و بورسیه، آوازه جهانی داره.
بیشتر از ۱۲۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۵۱ رشته در  مقطع کارشناسی و ۶۰ رشته در مقطع دکترا در این دانشگاه در دسترسه.

سایت دانشگاه در نشانی اینترنتی به نشانی http://www.upc.edu/?set_language=en قرار داره.
فهرست رشته های جور واجور دکترا رو در این لینک دنبال کنین.

چون این دانشگاه در مقطع دکترا با استقبال خوب ایرانیان مواجه شده، فهرست تفکیکی فرصتای این مقطع تحصیلی رو در ۵۱ رشته جور واجور مشاهده می کنین.

مقطع دکترا در مورد معماری، ساخت و ساز و شهر سازی

  •  ARCHITECTURAL DESIGN
  •  ARCHITECTURAL, BUILDING CONSTRUCTION AND URBANISM TECHNOLOGY

    1.  ARCHITECTURAL, CIVIL AND URBAN HERITAGE AND REFURBISHMENT OF EXISTING BUILDINGS
  •  ARCHITECTURE, ENERGY AND ENVIRONMENT

  •  THEORY AND HISTORY OF ARCHITECTURE

  •  URBAN AND ARCHITECTURAL MANAGEMENT AND VALUATION

 

  •  URBANISM

 

مقطع دکترا در زیر شاخه های مهندسی عمران

  •  CIVIL ENGINEERING

 

  •  CONSTRUCTION ENGINEERING

 

  •  EARTHQUAKE ENGINEERING AND STRUCTURAL DYNAMICS

 

  •  ENVIRONMENTAL ENGINEERING

 

    1.  ERASMUS MUNDUS IN SIMULATION IN ENGINEERING AND ENTREPRENEURSHIP DEVELOPMENT (SEED)

 

    1. GEOTECHNICAL ENGINEERING

 

 

 

  •  MARINE SCIENCES

  •  NAUTICAL ENGINEERING, MARINE AND NAVAL RADIOELECTRONICS

  •  STRUCTURAL ANALYSIS

  •  TRANSPORT ENGINEERING AND INFRASTRUCTURE

 

 

مقطع دکترا در زیر شاخه های مهندسی صنایع

 

  • AUTOMATIC CONTROL, ROBOTICS AND VISION

 

  • BIOMEDICAL ENGINEERING

  • BUSINESS ADMINISTRATION AND MANAGEMENT

  • CHEMICAL PROCESS ENGINEERING

  • ELECTRIC ENERGY SYSTEMS

  • ELECTRICAL ENGINEERING

 

  • ERASMUS MUNDUS IN ADVANCED MATERIALS SCIENCE AND ENGINEERING

 

    1. ERASMUS MUNDUS IN ENVIRONOMICAL PATHWAYS FOR SUSTAINABLE ENERGY SERVICES (SELECT+)
  • MATERIALS SCIENCE AND ENGINEERING

  • MECHANICAL, FLUIDS AND AEROSPACE ENGINEERING
  • NATURAL RESOURCES AND ENVIRONMENT

  • NUCLEAR AND IONISING RADIATION ENGINEERING

  • POLYMERS AND BIOPOLYMERS

  • UPPLY CHAIN AND OPERATIONS MANAGEMENT

 

  • SUSTAINABILITY

 

  • TEXTILE AND PAPER ENGINEERING

 

  • THERMAL ENGINEERING

 

مقطع دکترا در رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطت

  • ARTIFICIAL INTELLIGENCE
  • COMPUTER ARCHITECTURE

  • COMPUTING

  • ELECTRONIC ENGINEERING

 

 

  • ERASMUS MUNDUS IN DISTRIBUTED COMPUTING

    1. ERASMUS MUNDUS IN INFORMATION TECHNOLOGIES FOR BUSINESS INTELLIGENCE (IT4BI – DC)

 

 

  • ERASMUS MUNDUS IN INTERACTIVE AND COGNITIVE ENVIRONMENTS

  • NETWORK ENGINEERING

 

    1. SIGNAL THEORY AND COMMUNICATIONS

 

مقطع دکترا در رشته های علوم

  • AEROSPACE SCIENCE AND TECHNOLOGY

  • AGRI-FOOD TECHNOLOGY AND BIOTECHNOLOGY
  • APPLIED MATHEMATICS
  • COMPUTATIONAL AND APPLIED PHYSICS
    1. ERASMUS MUNDUS IN PHOTONICS ENGINEERING, NANOPHOTONICS AND BIOPHOTONICS (EUROPHOTONICS)
  • OPTICAL ENGINEERING

 

 

 

    1. PHOTONICS

 

 

  • STATISTICS AND OPERATIONS RESEARCH

 

اگه به دنبال تحصیل در مقطع پر مخاطب دکترا و پسا دکترا در دانشگاه پلی فوت وفن کاتالونیا هستین، پیشنهاد می کنیم این لینک رو حتما ببینین.
متن کامل شرایط پذیرش در رشته های پر مخاطب دوره دکترای دانشگاه پلی فوت وفن کاتالونیا به توضیح زیره:

  1.  Check the access requirements and the admission and enrolment periods.
  2.  Request admission to the academic committee for the doctoral programme:

a.    You will have to register in the online admissions application for doctoral studies and fill in the information required (identification document, CV, qualifications, transcripts, etc.).

b.    You will be asked to provide documents such as the following:

  •      The degree or degrees that qualify you to apply for admission to a doctoral programme.

 

  •      Syllabuses or curriculum of the degree or degrees you studied.

 

  •      Academic transcripts for the degree or degrees.

N.B.: These documents should have been legalised and translated, if necessary (see the section on thelegalisation of documents and qualifications).

 

    •     A letter from the relevant body at the home university of origin stating that the qualification or qualifications you are submitting entitles you to apply for admission to a doctoral degree in that country, translated, if necessary.
    •     A CV that includes any research you have carried out and related publications.
      •     Proof of any grants, scholarships or financial aid obtained.

      •     Other merits.

      c.    The coordinator of the doctoral programme issues the letter of admission.

      واسه پذیرش در مقطع دکترا، اول باید نیازمندیای پذیرش رو بخونین که در بخش access requirements درج شده.
      پریدای پذیرش و مدت زمان

      https://preinscripcio.upc.edu/home_candidat.php?idioma=1 ثبت کنین. واسه پذیرش در دانشگاه می باید کلیه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشدخود رو ترجمه رسمی کرده و به تایید سفارت اسپانیا تو تهران برسونین. ریزنمرات رو هم باید ضمیمه مدارک کنین. روزمه تحصیلی و بیانیه هدف که قبلا در ما آموزش دادیم رو هم باید به application  خود اضافه کنین. باید با یکی از استادان دانشگاه هماهنگ کنین و بخاطر این از coordinator استفاده کنین تا نامه پذیرش واسه شما پس از مشورت علمی، صادر کنه.

      متن بالا، در بیشتر دانشگاه های اسپانیا کاربرد داره و به عنوان شرایط پذیرش مطرح شده.
      پس اصطلاحات و روش کار رو یاد بگیرین و در دانشگاه های جور واجور‌،شانس خود رو براای پذیرش و بورس، بیازمایید.

      دانشگاه کامپلوتنس مادرید

      دانشگاه کامپلوتنس مادرید، یکی از دانشگاه های شش گانه دولتی پایتخت این کشور حساب می شه که یکی ازمقصدای تحصیلی در این شهر هستش.
      دانشگاهی بزرگ با امکانات مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده. سایت این دانشگاه در نشانی https://www.ucm.es/english قرار داره و اطلاعات زیادی درباره فرصتای تحصیلی و بورسیه واسه دانشجویان مقاطع بالای کارشناسی ارائه کرده. بخش بین المللی دانشگاه واسه دانشجویان خارجی همه جور اطلاعاتی جفت و جور کرده تا با تسلط اطلاعاتی، فرصتای تحصیلی ارشد و دکترا رو دنبال کنین.

      (تصویری از دانشگاه با معماری فوق العاده قشنگتر )