آموزش های علمی ـ کاربردی، آموزش های مهارت محور ، آموزش های شغلی، اشتغال
از چنگیز خان تا راکفلر؛ ۱۰ نفر از ثروتمندترین مردان تاریخ را بشناسید

از چنگیز خان تا راکفلر؛ ۱۰ نفر از ثروتمندترین مردان تاریخ را بشناسید

به نظر شما کدوم یکی ثروتمندتر بوده: چنگیز خان مغول یا جون دی راکفلر؟! این سوال بسیار ساده س! اما جواب به اون خیلی سخت!!! محاسبه ثروت آدمایی که حالا زنده هستن کار تقریباً ساده ایه اما محاسبه ثروت کسایی که صدها سال قبل می زیسته ان خیلی سخت و تا حدودی شدنی نیس.
اما اگه از شما بخوان ثروتمندترین مردان تاریخ و نه قرن گذشته و گذشته رو نام ببرین چه جوابی دارین؟ در ادامه این مطلب ما می خوایم جواب این سوال رو پیدا کنیم.
رسیدن به پاسخی لایق و نزدیک به واقعیت در مورد ثروتمندترین مردان تاریخ فقط با ساعتای طولانی مصاحبه با تاریخدانان و اقتصاددانان برجسته ممکنه و واسه رده بندی ثروتمندترین مردان تاریخ در این لیست از همین روش استفاده شده.

۱۰- مانسا موسا

سالای زندگی: ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۷ میلادی

کشور: مالی

ثروت: ثروتمندتر از اون که بشه توصیف کرد

مانسا موسی، شاه تیمبوکتو، معمولاً ثروتمندترین مرد تموم دوران شناخته می شه.
براساس تحقیقات ریچارد اسمیت، استاد کالج فروم، قلمرو پادشاهی موسی در غرب آفریقا، بزرگ ترین تولید کننده طلای جهان در عصر خود به حساب می اومد؛ زمونه ای که طلا بیشتر از هر زمان دیگری خواهان و اعتبار داشت. این که ثروت ایشون چقدر بوده قابل تخمین هم نیس و هیچ راهی واسه دادن یه عدد نزدیک به ثروت واقعی اون وجود نداره. داستانای زیادی در مورد سفر زیارتی افسانه ای اون به مکه نقل می شه.
در اون زمان ایشون اونقدر به ولخرجی پرداخت که سفرش باعث بحران پولی در مصر شد.
براساس داستانا، ایشون در این سفر ده ها شتر به همراه داشت که هر کدوم از اونا صدها کیلوگرم طلا روی پشت خود حمل می کردن.

برآورد می شه که اندازه تولید طلا در مالی در اون زمان حدود یه تن در سال بوده.
بعضی می گن که ارتش موسی از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر تشکیل شده بود که ۴۰٫۰۰۰ نفر از اونا کماندار بودن. آوردن این تعداد نیروی نظامی به میدون جنگ حتی واسه قدرتای امروزی هم کار سختیه. ثروت موسی اون قدر زیاد بود که مردم واسه توصیف اونم با مشکل مواجه بودن و به عبارت ساده در توصیف نمی گنجید. وقتی که کسی نتونه ثروت شما رو توصیف کنه یعنی این که ثروت شما قابل محاسبه نیس.

۹- آگوستوس سزار

سالای زندگی:۶۳ قبل از میلاد تا ۱۴ پس از میلاد مسیح

کشور: روم

 

ثروت: ۴٫۶ تریلیون دلار

 

در اون دوران، آگوستوس سزار نه فقط رهبری یه امپراطوری بزرگ رو در دست داشت که مالک ۲۵ تا ۳۰ درصد تولیدات و اقتصاد دنیا بود بلکه به گفته یان موریس، استاد تاریخ دانشگاه استنفورد، ایشون روزگاری یه پنجم تموم داراییای امپراطوریش رو در اختیار داشت. این اندازه از ثروت با رقم ۴٫۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴ برابری می کنه.
ایشون واسه یه مدت حتی همه مصر رو هم در اختیار داشت.

۸- امپراطور شن زونگ

 

 

سالای زندگی: ۱۰۴۸ تا ۱۰۸۵ میلادی

 

 

 

کشور: چین

 

ثروت: حکومت بر یه امپراطوری دارای۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی تموم جهان

سلسله سونگ در چین (۹۶۰ تا ۱۲۷۹ میلادی) از دید اقتصادی یکی از قدرتمندترین امپراطوریای تاریخ بوده.
به گفته پروفسور رونالد ادواردز، یه تاریخ شناس اقتصادی در دانشگاه تامکانگ، این امپراطوری در دوران بالاترین درجه قدرت خود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اقتصاد کل جهان رو در اختیار داشت. ثروت بزرگ این کشور به دلیل پیشرفتا و نوآوریای عجیب اون و هم اینکه سیستم پیشرفته جمع آوری مالیات بود که صدها سال از کشورای اروپایی پیشرفته تر بود. این خاندان و کلا امپراطور بر ثروت کشور کنترل کامل داشت و اینجوری مالک بخش بزرگی از درآمدهای کشور بود.

۷- شاه اکبر اول

سالای زندگی: ۱۵۴۲ تا ۱۶۰۵ میلادی

کشور: هند

ثروت: حکومت بر یه امپراطوری دارای ۲۵ درصد تولید ناخالص جهان

بزرگ ترین امپراطوری سلسه موغال هند، شاه اکبر اول کنترل کشوری رو در دست داشت که یه چهارم تولید ناخالص کل جهان رو به خود اختصاص داده بود. براساس برآورده های کریس متیوز، یه کارشناس برجسته اقتصادی، سرانه درآمد ناخالص ملی در دوران شاه اکبر با همین شاخص در دوران ملکه الیزابت در بریتانیا برابری می کرد و زندگی شاهانه و تجملاتی این پادشاه از همه پادشاهان اروپایی گرون تر بود. در اون زمان امپراطوران هندی بسیار ثروتمندتر از همتایان اروپایی خود بودن . این امپراطوری از موفق ترین امپراطوریای جهان در مورد تولید ثروت از جمعیت خود بود.

۶- جوزف استالین

سالای زندگی: ۱۸۷۸ تا ۱۹۵۳ میلادی
کشور: اتحاد جماهیر شوروی

ثروت: کنترل کامل بر امپراطوری دارای ۹٫۶ درصد تولید ناخالص کل جهان

جوزف استالین یکی از تاثیرگذارترین دیکتاتورهای تاریخ بود که یکی از بزرگ ترین اقتصادای تاریخ رو به طور کامل در قبضه داشت. مطمئنا ثروت استالین با ثروت اتحاد جماهیر شوروی قابل تفکیک نیس و کنترل کامل اون روی امپراطوری پهناورش باعث شده که ایشون در میان ثروتمندترین شخصیتای تاریخ جای گیرد. واسه فهمیدن به ثروت اون کافیه به آماد اقتصادی نگاه کنین. در سال ۱۹۵۰، سه سال قبل از مرگ استالین، اتحاد جماهیر شوروی تقریبا ۹٫۵ درصد اقتصاد جهان رو در اختیار داشت. در سال ۲۰۱۴، اینجور میزانی از تولید نزدیک به ۷٫۵ تریلیون دلار ارزش داشت.

این مقاله را هم بخوانید :   پدر شدن در سنین بالا چه خطراتی را در پی خواهد داشت؟

هر چند این ثروت مستقیماً به استالین متعلق نبود اما ایشون می تونست از این ثروت واسه هر کاری که دلش میخواس استفاده کنه؛ درست مانند ثروت شخصی اش. اون قدرت بینهایتی در کشور خود و حتی در دیگر نقاط جهان داشت و هر کار که میخواس می تونست بکنه. اون بر یه ششم مساحت خاکی زمین تسلط داشت. هرچند این ثروت به شخص اون تعلق نداشت اما استالین کنترل کامل ثروت کشورش رو در دست داشت.

۵- اندور کارنگی

سالای زندگی: ۱۸۳۵ تا ۱۹۱۹ میلادی
کشور: آمریکا

ثروت: ۳۷۲ میلیارد دلار

راکفلر همه رسانه ها رو در قبضه داشت اما اندرو کارنگی رو باید ثروتمندترین آمریکایی تموم دوران نامید. این مهاجر اسکاتلندی شرکت خود، یو اس استیل رو به شرکت جی پی مورگان به قیمت ۴۸۰ میلیون دلار در سال ۱۹۰۱ فروخت. این رقم در زمان خود ۲٫۱ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا بود که ارزش ۳۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رو داشت.

۴- جون دی راکفلر

سالای زندگی: ۱۸۳۹ تا ۱۹۳۷ میلادی

کشور: آمریکا
ثروت: ۳۴۱ میلیارد دلار

راکفلر در سال ۱۸۶۳ سرمایه گذاری در صنعت استخراح نفت رو شروع کرد و در سال ۱۸۸۰ شرکت استاندارد اویل واسه اون بیشتر از ۹۰ درصد تولید نفت خام در آمریکا رو در دست داشت. براساس مدارک مربوط به مالیات بر درآمد آمریکا در سال ۱۹۱۸، در اون زمان راکلفر بیشتر از ۱٫۵ میلیارد دلار ثروت داشت که نزدیک به دو درصد تولید اقتصادی آمریکا رو تشکیل می داد. این سهم اقتصادی در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۳۴۱ میلیارد دلار ارزش داره.

۳- آلن روفوس

 

سالای زندگی: ۱۰۴۰ تا ۱۰۹۳ میلادی

 

کشور: انگلستان

ثروت: ۱۹۴ میلیارد دلار

آلن روفوس، برادرزاده ویلیام فاتح، در شکست و فتح سرزمین نورمنا با عموی خود همراه شد.
ایشون هنگام مرگ ۱۱٫۰۰۰ پوند ثروت داشت که براساس محاسبات تاریخ شناسا اقتصادی در حدود ۷ درصد تولید ناخالص داخلی انگلستان رو تشکیل می داد. این مقدار در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۹۴ میلیارد دلار ارزش داره.

۲- بیل گیتس

 

سالای زندگی: ۱۹۵۵ تا حالا

 

کشور: آمریکا

ثروت: ۸۰ میلیارد دلار

ثروت بیل گیتس به عنوان یکی از ثروتمندترین شخصیتای زنده جهان، بدون هیچ سختی ای قابل ارزیابیه. هر چند ایشون در ماه های گذشته جای خود رو به جف بزوس داده اما با بیشتر از ۸۰ میلیارد دلار ثروث به مدت طولانی در بالاترین جایگاه ثروتمندترین مردان زنده جهان قرار داشت.

۱- چنگیز خان

سالای زندگی: ۱۱۶۲ تا ۱۲۲۷ میلادی

کشور: امپراطوری مغولستان

ثروت: تنها سرزمینای بی انتها

چنگیز خان مطمئنا یکی از موفق ترین فرماندهان نظامی تموم تاریخه. به عنوان رهبر امپراطوری مغولا که از چین تا اروپا وسعت داشت، اون کنترل بزرگ ترین امپراطوری بهم پیوسته تموم دوران رو در اختیار داشت. بر خلاف قدرت فراوون اما تاریخ شناسا می گن که ایشون هیچ علاقه ای به ثروت اندوزی نداشت و بر عکس انسانی بخشنده و گشاده دست بود. اون غنایم رو با سربازان و فرماندهان خود تقسیم می کرد.
بر خلاف دیگه ارتشای جهان در اون دوران، سربازان مغولی حق بردن غنیمتای شخصی رو نداشتن. بعد از تصرف هر منطقه ای، همه غنیمتا به طور دقیق مشکی س ورداری شده و بعد بین سربازان و خونواده هاشون تقسیم می شد.

چنگیز خان هم بخشی از این غنایم رو دریافت می کرد اما این سهم باعث نمی شد که ایشون در گروه ثروتمندان تاریخ جایی داشته باشه. اون هیچ خونه بزرگ، مقبره یا قصری واسه خود و خونواده اش نساخت. اون تو یه چادر مغولی پشمی بدنیا اومده و در یکی از همون چادرها هم درگذشت. اما با قلمروی بسیار پهناور ایشون یکی از ثروتمندترین مردان جهان از دید ثروت غیرمنقول بود.

با ثروتمندترین افراد دنیا در سال ۲۰۱۷ بیشتر آشنا شید

ثروتمندترین زنان دنیا چه ظاهری دارن و به چه کاری مشغول هستن؟

با «جف بزوس» و ۶ نفر از ثروتمندترین مردان جهان آشنا شید