آموزش های علمی ـ کاربردی، آموزش های مهارت محور ، آموزش های شغلی، اشتغال
در تعقیب ال چاپو؛ فرار از زندان، مخفیگاه ها و زندگی در حال فرار بزرگ ترین قاچاقچی تاریخ

در تعقیب ال چاپو؛ فرار از زندان، مخفیگاه ها و زندگی در حال فرار بزرگ ترین قاچاقچی تاریخ

تا جایی که داستانا می گن، رییس بدنام ترین کارتل پخش مواد مخدر جهان، اولین باری که از زندان فرار کرد در داخل یه سطل زباله مخفی شده بود. بار دوم ایشون از راه یه تونل زیرزمینی فرار کرده و با سوار شدن به موتورسیکلت خود رو به آزادی رساند. فرارهای بی باکانه و افسانه هایی که در مورد اونا ساخته شد، جایگاه خواکین «ال چاپو» گوزمان لوِرو رو به عنوان افسانه ای ترین شخصیت در دنیای خلافکاری مکزیک اثبات کرد.
لقب اون (ال چاپو) به معنی «کوتوله» است اما داستانای درازی در مورد پادشاه کارتل سینالوآ می گن. پشت این همه دروغ و افسانه پردازی حقایقی خوابیده: به گفته مقامات مقابله با تولید و پخش مواد مخدر، گوزمان بزرگترین سازمان خرید و فروش مواد مخدر در جهان رو سازماندهی کرده بود.

جیم دینکینز مردی بود که بخش بزرگ فعالیت خود رو صرف متوقف کردن این مرد و دستگیری اون کرد و تنها چیزی که بعد از شنیدن نام گوزمان به ذهن اون خطور می کنه این دو کلمه س: «نخبه شرور». دینکینز که قبلاً رییس بخش بازرسی اداره امنیت داخلی آمریکا بوده میگه:” اون در خیابونا بزرگ شده بود تا به یکی از قوی ترین مردان جهان تبدیل شه”. حالا گوزمان دوباره پشت میله ها هست و این بار در زندان خوارز در مکزیک. وکلای اون تلاش می کننئد که مانع از استرداد اون با آمریکا شن، جایی که مطمئنا ایشون واسه تموم عمر خود پشت میله ها باقی می مونه.

امپراطوری متولد می شه

گوزمان در سنین کودکی با تجارت مواد مخدر آشنا شد.

شهر بادیراگواتو در ایالت سینالوآ در مکزیک  که ال چاپو در اون به دنیا اومد، درون مثلث طلایی، قلب تجارت مود مخدر در این کشور قرار گرفته. واسه ده ها، مردم این منطقه با کاشت ماریجوانآ و تریاک که واسه تولید هروئین استفاده می شد امرار معاش می کردن. پدر و پدر بزرگ ال چاپو هم همین روش رو در زندگی در پیش گرفته بودن. وقتی که گوزمان ۷ ساله شد ایشون هم مدرسه رو ترک کرده و به کار در مزرعه ماریجوانآ و تریاک پرداخت. در سنین نوجوونی ایشون وارد کارتل بدنام میگل آنخل فلیکس گالاردو در گوادالاخارا شد.
این کارتل بعدا به کارتلای کوچیکتری تقسیم شد که کارتل سینالوای گوزمان تنها یکی از اونا بود. این امپراطوری تجارت مواد مخدر به قدرتمندترین کارتل در سراسر مکزیک تبدیل شد و بیشتر از هر چیز، پادشاه این امپراطوری باعث شهرتش شده بود.

گوزمان یه قاتل بالفطره بود و از کشتار ترسی نداشت. گوزمان نگهبانان و زیردستانی بی رحمی رو در دور و بر خود داشت که واسه اون هر کاری می کردن و اینجوری ایشون به ال چاپویی تبدیل شد که بر یه امپراطوری تجارت مواد مخدر چندین میلیارد دلاری حکومت کرده و بخش بزرگ ماریجوانآ، کوکایین و هروئینی که در خیابونای آمریکا فروخته می شد رو تامین می کرد.
بزودی مشخص شد که این کارتل از گروه های ترور منظم واسه رسیدن به اهداف خود و نابود کردن مخالفان و خائنین به کارتل در داخل و خارج از مکریک استفاده می کنه.
اداره پلیس شیکاگو در سال ۲۰۱۳ بهش لقب «دشمن شماره ۱ ملت» داده و اونو «آل کاپون جدید» شهر نامید. جک رایلی، رییس بخش مقابله با مواد مخدر شهر در اون زمان اینجور گفت:” در حالی که شیکاگو ۱٫۵۰۰ مایل [۲٫۴۰۰ کیلومتر] با مکزیک فاصله داره، کارتل مواد مخدر سینالوآ در عمق این شهر نفوذ کرده و نیروهای پلیس محلی و فدرال رو مجبور کرده طوری عمل کنندکه انگار در مرز قرار دارن”.

به گفته تحلیل گران، در مکزیک، قدرت امپراطوری گوزمان باعث شده جنگی در خیابونا اتفاق بیفته که ده ها هزار از هم میهنان اونو به کام مرگ فرستاده س. اما در سال ۱۹۹۳ قتل یه شخصیت برجسته باعث شد که اسم ال چاپو گوزمان بر سر زبانا افتاده و اونو پشت میله ها بذاره؛ قربونی کسی نبود جز کاردینال خوان خسوس پوساداس اوکامپو. به گفته مقامات رسمی، این مرد مذهبی خوشنام به وسیله دشمنان گوزمان به قتل رسیده بود که قصد آسیب رسوندن به پادشاه مواد مخدر کشور رو داشتن. با مرگ کاردینال درگیریای خونینی سراسر کشور رو در برگرفت که در آخر به دستگیری گوزمان در گواتمالا منتهی شد.
ایشون به مکزیک مسترد شده و مقامات قضایی مکزیک هم به سرعت اونو به جرم راه اندازی سازمانی جنایت کار و رشوه دادن به مقامات به ۲۰ سال زندان محکوم کردن. در اون زمان ایشون هرگونه رابطه با تجارت مواد مخدر رو تکذیب می کرد و به رسانه ها گفت:” من یه کشاورز هستم”.

فرار از زندان و شروع تلاشای طولانی واسه شکار اون

در طول دوران حبس در زندان پونته گرانده در مکزیک، گوزمان درست مثل یه شاه زندگی می کرد و واسه اون غذای مخصوص سرو می شد طوری که زندان به مکانی واسه عیاشی و خوشگذرونی و استراحت گوزمان تبدیل شده بود. شرایط به طور کاملً طبیعی و آروم به نظر می رسید اما ال چاپو میخواس منظره برابر چشمانش رو عوض کنه.
هشت سال از دوران زندگش شاهانه ال چاپو در زندان گذشته و ۱۲ سال دیگه هم باقی مونده بود اما به گفته مقامات زندان ایشون با مخفی شدن در سطل آشغال از زندان فرار کرد.
اما آنابل هرناندز، روزنامه نگاری که به طور خاص روی کارتل مواد مخدر مکزیک متمرکز بود داستان متفاوتی از فرار اون داره.
هرناندز در این باره میگه:” دو تن از مقامات بلند پایه دولت در رو واسه اون باز کرده و به اون گفتن که قربان حالا شما می تونین اینجا رو ترک کنین”.

در طول ۱۳ سال زندگی در حال فرار ال چاپو، شایعات بسیاری در مورد محل زندگی اون گفته می شد.
در خیلی از موارد مامورین آمریکایی رد اونو پیدا می کردن اما حتی وقتی که دولت مکزیک فشار خود رو بر کارتلای مواد مخدر بالا برد هم ال چاپو هر بار طوری فرار می کرد.
بسیاری می گن که مقامای دولتی از محل اختفای اون اطلاع داشتن اما عمداً اقدامی واسه دستگیری ایشون انجام نمی دادن. در سال ۲۰۰۹، اسقف بزرگ ایالت دورانگو مکزیک به خبرنگاران گفت که گوزمان نزدیک شهر کوهستانی گواناچوی زندگی می کنه.
به گفته اون :” همه این رو می دونن غیر از مقامات”. چند روز بعد مامورین مقابله با مواد مخدر جنازه دو سرباز ارتش رو در کوهستانای دورانگو پیدا کردن و روی جسد اونا نوشته ای به توضیح زیر قرار داده شده بود:” نه دولت و نه کشیشا از پسِ ال چاپو برنخواهند اومد”. سال بعد وقتی که از همون اسقف بزرگ در مورد محل اختفای گوزمان پرسیده شد جواب اون متفاوت بود:” اون همه جا حاضره… اون همه جا حضور داره”.

این مقاله را هم بخوانید :   یک استارت‌آپ هلندی قصد دارد با کمک کلاغ‌ها به جمع‌آوری ته‌سیگار از سطح خیابان‌ها بپردازد

جذبه رابین هودی

در زمونه ای که گوزمان در حال فرار بود معروفیت اون روز به روز زیاد می شد.

داستانای خیلی از کمکش به فقرا گفته می شد.

حتی گفته شده بود که ایشون یه بار وارد رستورانی شده و واسه این که بتونه در آرامش غذایش رو بخوره همه گوشیای گوشی موبایل مشتریان رستوران رو ضبط کرده و بعد از تموم شدن غذایش واسه جبران این موضوع صورتحسابای همه مشتریان رو پرداخت کرده. مالکوم بیت، نویسنده کتاب «آخرین قاچاقچی: شکار ال چاپو، تحت تعقیب ترین قاچاقچی مواد مخدر جهان» در این باره میگه:” این داستان رو میلیونا بار در سراسر مکزیک شنیدم. به نظر من این اتفاق در سینالوآ اتفاق افتاده- شاید. به طور کاملً مطمئن نیستم. این داستانا رو خودشون در میان مردم پخش می کنن. یهو اون مردی می شه که واسه شهر اهمیت قائله. اون مردی دوست داشتنی و واسه تموم مردم می شه و خدا- صورتحسابا رو هم اونه که می پردازه.

این همون سبک قدیمی مافیاست که از فیلمای مافیایی بیرون اومده”. این تصویر واسه گوزمان بسیار به درد بخور بود، هر چند خیلی از مردم این داستانا رو دروغ می دونستن و گوزمان هم خود میخواس این تصور رو در مردم بسازه که ایشون رابین هود دورانه. در واقع گوزمان کارتل خود رو درست مانند یه مدیر عامل مدیریت می کرد و اون قدر سود واسه این کارتل کسب کرده بود که در سال ۲۰۰۹ در لیست میلیاردرهای مجله فوربس در کنار نامایی مانند وارن بافت و بیل گیتش قرار گرفت. علاوه بر این ایشون شروع به ساخت و پخش سرودهایی در ستایش تجارت مواد مخدر کرد که داستانایی در مورد ماشینای زرهی، تیراندازیا و تعقیب و گریزهای پلیس رو به زبون شعر بارگو می کردن. این بت سازی از ال چاپو کم کم به اون سوری مرزها هم کشیده شد و در سال ۲۰۱۲ یه رَپر آمریکایی به نام گوچی مونه ترانه ای رو در مدح ال چاپو سرود:

تموم چیزی که می خوام اینه که ال چاپو باشم

 

ماشینم مثل ماشین اون تموم خودکار باشه

 

تموم چیزی که می خوام اینه که ال چاپو باشم

 

سه میلیارد دلار به شکل پزو داشت باشم

 

تموم چیزی که می خوام اینه که ال چاپو باشم

و وقتی که با اون دیدار کنم به اون می گم دست مریزاد

تونل زدن به بیرون از زندان

هر چند هر روز بر محبوبیت و معروفیت اون اضافه می شد اما گوزمان خود بیشتر و بیشتر از دیده ها مخفی می گشت. بسیاری می گفتن اونو در مکانای مختلفی در سراسر خاک مکزیک، گواتمالا و یا حتی اروپا دیده ان. ایشون تحت تعقیب ترین سلطان تجارت مواد مخدر در تموم دنیا بود اما هر بار که دستگیری ایشون نزدیک الوقوع به نظر می رسید یهو ال چاپو غیب می شد.
این شرایط در سال ۲۰۱۴ و وقتی که انریکه پنیا نیتو، رییس جمهور پیروز مکزیک، به عنوان موثر بودن روش هدف دار امنیتی دولت خود اعلام کرد که ال چاپو در هتلی در شهر مازاتلان در ساحل اقیانوس آروم دستگیر شده تغییر کرد.
اما سال بعد خبری ناامید کننده از رهبر مکزیک به گوش رسید. گوزمان دوباره از یه زندان فوق امنیتی فرار کرده بود و این بار از راه تونلی زیرزمینی به طول یه مایل که تا سلول اون کشیده شده بود.

دوربینای امنیتی زندان آلتیپلانو در مکزیک نشون می داد که گوزمان وارد حموم شده و دیگه از اون جا خارج نشده. اواخر اون روز اعلام شد که گوزمان غیب شده.
اون از راه سوراخی در سلولش که به یه تونل دارای تهویه و نور منتهی می شد فرار کرده بود. نزدیک به شش ماه دیگه زمان برد تا مامورین اونو دوباره ببینن و این بار در شهر ساخلی لوس موچیس، گوزمان به محاصره درآمد. در اتفاقی که بیشتر مثل فیلم و داستانه مقامات پلیس اعلام کردن که سلطان مواد مخدر جهان به دلیل علاقه به گفته شدن داستانش روی پرده بزرگ تلویزیون و دوستی داشتن با یه بازیگر مشهور تلویزیونی که نقش رهبر یه گروه قاچاق مواد مخدر رو تو یه سریال بازی کرده به دام افتاده. در واقع گوزمان از راه پیامای کوتاه تلفنی میخواس یه ملاقات سری رو با کیت دل کاستیو ، بازیگر مکزیکی و شون پن، بازیگر سرشناس آمریکایی ترتیب دهد که پن مقامات پلیس رو در جریان امر قرار داد.

این یه مسابقه س

گوزمان دوباره در پشت میله ها قرار گرفته و وکلا و خونواده اون تلاش می کردن مانع از استرداد اون به آمریکا شن و همزمان دولت رو به خاطر برخورد نامناسبی که با ایشون در زندان داره مورد سرزنش قرار می دادن. خوزه رفوجیو، وکیل گوزمان گفته که ایشون واسه یه دفاع بی سابقه از موکل خود آماده می شه و اونا همه چیز رو تموم نمی دونن.اگه گوزمان به آمریکا فرستاده شه به احتمال فراوون به بروکلین نیویورک منتقل شده و در اون جا در دادگاه فدرال محاکمه می شه.
ایشون همراه با تعدادی دیگه از رهبران کارتل مواد مخدر مکزیک به جرم انتقال صدها تن مواد مخدر بین سالای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ محاکمه می شن.

مقامات مکزیکی تا سال ۲۰۱۶ درخواست دولت آمریکا واسه استرداد گوزمان رو بی جواب گذاشته بودن اما در آخر اونا به این نتیجه رسیدن که واسه جلوگیری از فرار دوباره گوزمان و با گرفتن این قول از مقامات آمریکا که واسه ایشون مجازات اعدام در نظر گرفته نشه اونو به این کشور تحویل بدن و این اقدام در اوایل سال میلادی الان اتفاق افتاد. به ادعای خیلی از کارشناسان امنیتی مکزیک اگه ایشون در مکزیک باقی می مونه دیر یا زود فرار می کرده و دوباره مسابقه و تعقیب و فرار شروع می شد.