آموزش های علمی ـ کاربردی، آموزش های مهارت محور ، آموزش های شغلی، اشتغال
غار رود افشان تهران ؛ غاری که محل زندگی خفاش‌هاست

غار رود افشان تهران ؛ غاری که محل زندگی خفاش‌هاست

غار رودافشان یکی از مرموز ترین غارهای کشوره که در نزدیکی تهران واقع شده.
رودافشان از جمله غارهای آهکی کشوره که طی میلیون سال در اثر تراشیده شدن صخره های آهکی به وسیله رسوبات آب تشکیل شده.

این غار محل زندگی گونه ای از خفاش هاست. اگه کمی همت کنین و تا انتهای غار پیش برید، می تونین این خفاشا رو در محل زندگیشون از نزدیک تماشای کنین.

با ورود به این غار و کمی پیش رفتن در اون، استالاگتیتا، استالاگمیتا و قندیلای بسیار زیبایی رو مشاهده می کنین. قندیلای غول پیکری که وقتی به اونا نگاه کنین، ترس وجودتون رو فرا میگیره و هر لحظه تصور می کنین که اونا روی سرتون می افتن.

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهرانه که در نزدیکی دهاتی به همین نام در شهرستان دماوند قرار گرفته. دهانه بیضی شکل این غار با ارتفاع حدود ۲۰ متر و طولی بالغ بر ۲۹ متر، یکی از سه دهانه بزرگ غارها در ایرانه. غار رودافشان در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار داره و واسه رسیدن به دهانه اون به حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی نیازه.

غار رود افشون: نزدیک به منطقه فیروزکوه

غار رود افشون یکی از زیباترین غارهای کشوره که در سال ۱۳۸۴ به عنوان میراث طبیعی ایران ثبت رسمی شده.

موضوع قابل توجه در مورد غار رود افشون، اینه که واسه رسیدن به اون باید از کوهی مرتفع بالا رفت و بخاطر این، آدمایی که علاقمند به دیدن غار هستن، اکیپی و گروهی واسه بازدید از غار اقدام می کنن.

راهی که گردشگران به بازدید اون می رن، حدود ۸۰۰ متره. غارنوردی در رودافشان در بعضی نقاط سخت می شه و باید کمی دست به سنگ شید. در بعضی نقاط هم نردبانای فلزی نصب شده تا عبور و مرورتان راحت تر باشه.

غار رود افشون با دهانه بزرگ و تالارهای بزرگی که داره، غار نوردی رو در اون آسون می کنه.

دهانه وسیع غار، یکی از شگفتیای این غار قشنگتر هستش.
چون که خیلی از غارهای کشور، دهانه کوچیک و بعضی وقتا کم تر از ۱ متر دارن. غاری که به گفته بازدیدکننده‌گانش، تاریکی عجیبی در اون حاکم هست.
هیچ نوری در این غار دیده نمی شه و بخاطر این، موجود زنده ای در غار دیده نمی شه.
جز بعضی از خفاشایی که همیشه در اون هستن. هیچ روزنه ای از نور در این غار وجود نداره.

این مقاله را هم بخوانید :   با ۱۳ ویزا اقامت موقت استرالیا آشنا شویم

بخشایی از غار رودافشان هم اونقدر پر از آبه.

طبقه گفته های غار نوردان، دهلیزی هم در این غار هست که بین گردشگران به «معبد آناهیتا» معروف شده، این دهلیز در اول راه قرار گرفته و حوض آب و ستونی میان اون هست و به خاطر همین معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته.

خفاشا در غار رودافشان در نزدیکی تهران

غار رودافشان از نوع غارهای مرطوب با پوشش گیاهی خزه س که جلو رفتن تا عمق ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری اون با لوازم کم غار نوردی شدنیه.

راه راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متره.

راه این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در اون در وقتی که آب به طور کامل در جریان بوده، ایجاد شده.
در بعضی قسمتای راه واسه سهولت رفت و اومد نردبانای فلزی قرار دادن چون در بعضی از مسیرها، سنگا به واسطه رطوبت موجود، لیز و صافه و یه سریای دیگه اونقدر سخته که جای پای مناسبی واسه ایستادن و نشستن روی سنگا و دیدن سقف سنگی و دهلیزهای زیاد اون هستش.

واسه حرکت در غار حتما به چراغ قوه قوی نیاز دارین.

کارشناسان زمان تشکیل غار رو به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت میدن.
راه راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متره. غار نوردی در این غار کمی سخته و باید از مسیرهای سختی عبور کنین. هم اینکه اینکه واسه حرکت در غار حتماً نیاز به چراغ قوه قوی دارین. نمای دهانه غار از داخل در بعضی قسمت‌های راه واسه سهولت رفت‌وآمد نردبون‌های فلزی قرار داده شده.

درون غار هرچه که پیش برید راه سخت تر و منظره قشنگ تر می شه.
در بعضی نقاط راهی به جز دست به سنگ شدن نیس.

راه دسترسی به غار رودافشان

به خاطر دسترسی به غار رودافشان باید راه تهران به فیروزکوه رو در پیش بگیرین. حدود ۲۵ کیلومتر قبل از فیروزکوه، به منطقه سید آباد می رسین. در سیدآباد با دیدن تابلوی غار رودافشان به سمت راست بپیچید. با طی فاصله ده کیلومتر و با عبور از روستای کلاک به یه دو راهی می رسین. راه سمت راست به روستای مشهد و راه سمت چپ به سمت روستای رودافشان میره. پس از عبور از داهات، به پارکینگ مخصوص غار رودافشان می رسین.